Náš partner
pre
2%
Pridajte
sa aj
vy! | |
English
Version
Externý
coaching (koučing) - podpora
manažérov a pracovníkov firmy, založená na spätnej väzbe neutrálneho
posudzovateľa, rozvoj potenciálu pracovníkov
Externý koučing
je vhodný pre manažérov,
najmä TOP manažment, (napr. IKEA 1997) prvú líniu, ale máme výborné skúsenosti i s koučovaním
"priamo z miesta" pri strednom manažmente.
Vo firme Volkswagen
Slovakia a.s., sme v roku 1999 úspešne implementovali spoločný projekt: Externý
koučing "z miesta". (klikni)
Projekt bol v
marci 2001 nominovaný počas konferencie Nové trendy v personálnom manažmente
2001 na prestížnu cenu HR OSCAR Awards
2000, ako jeden zo štyroch najlepších
personálnych projektov na Slovensku.
Konferencia i súťaž
boli organizované spoločnosťou MPG.
Externý
koučing ”Z miesta” (popis pôvodného
projektu)
Ciele, prostriedky, odberatelia, premisy a definícia:
Cieľ projektu
Pomôcť (dať podporu “z miesta”) v riadiacej práci supervízorom a tým
podporiť vybudovanie silného tímu
Prostriedok
Prostriedkom je coaching (koučing) nezávislým expertom (poradcom). Coaching
prebieha formou poradenského procesu, konzultácií a školení v priestoroch
na tento účel zariadených a v prípade potreby sa uskutočňuje v priestoroch
prevádzky.
Okruh priamych odberateľov služby
Supervízori (SV) – najnižší riadiaci článok manažmentu Volkswagen
Slovakia, a.s.
Premisy, z ktorých vychádzame
- riadiaci pracovník VW (supervízor) je
vzorom a príkladom pre podriadených
- nezávislý coach je podporou bez dotknutia
sa zodpovednosti a kompetencií SV
- externý coaching je dobrovoľná pomoc
- coaching je prostriedkom na získanie
samostatnosti a podporou zručností (riadiaceho) pracovníka (SV)
- coaching je doplnkom a “nadstavbou”
vzdelávacích - kvalifikačných aktivít
Definícia coachingu pre potreby VW
(pôvod v anglickom slove “to coach” – sústavná, permanentná príprava,
tréning). Coaching je prístup, ktorý napomáha riadiacemu pracovníkovi zvyšovať
kvalitu jeho práce v dvoch základných smeroch: pri podávaní optimálneho výkonu
a podpore osobnostného potenciálu. Z pohľadu produktivity sa zameriava na
permanentný stabilizovaný výkon a inovatívny prístup k pracovnému procesu.
Z hľadiska potrieb riadiaceho pracovníka ide o rozvoj manažérskych
kompetencií, otázky identifikácie s pracovným postom a firemnou kultúrou,
otázky osobnej spokojnosti, zvyšovanie inšpirácie, duševnej hygieny a kariérového
rozvoja supervízorov.
Fázovanie projektu, okruhy externého coachingu a personálne zabezpečenie
1. fáza – informácie o coachingu – 3 týždne (máj 1999)
2. fáza – prvý kontakt – tvorba dohody coach-supevízori – 2 mesiace (jún-júl
1999)
3. fáza – budovanie vzťahu – vytvorenie atmosféry psychologického bezpečia
– 3 mesiace (august, september, október 1999)
4. fáza – riešenie problémov – reálna pomoc pre supervízorov v
interakcii s ich podriadenými – od novembra 1999
5. fáza – spätná väzba iniciovaná prevažne coachom zameraná na riadiace
schopnosti supervízora – od januára 2000
6. fáza – rozvoj supervízorov, individuálne rozvojové programy pre SV –
od mája 2000
Okruhy externého coachingu pre SV
1. Riešenie problémov na pracovisku
2. Spätná väzba
3. Osobný a kompetenčný rozvoj, kariérové plánovanie
4. Duševná hygiena a “prerastanie” privátnych a pracovných sfér
Personálne zabezpečenie projektu
Externý coach je odborník v oblasti ľudských zdrojov. Je neutrálny a
vytrénovaný i v alternatívnom riešení konfliktov. Okrem role kouča môže
pôsobiť i v ďalších rolách – ako tréner, facilitátor, tútor a v odôvodnených
prípadoch môže byť mediátorom sporov jednotlivcov alebo tímov.
Stručný popis priebehu projektu
V bratislavskom závode Volkswagen Slovakia, a.s. sa v nedávnej minulosti hľadal
model ako pomôcť mladým manažérom a ako poskytnúť podporu a uľahčiť
podmienky na osobný rozvoj skúsenejším /na úrovni supervízora/. Tak, ako
expanduje Volkswagen na Slovensku, tak priamo úmerne narastá i potreba nových
riadiacich pracovníkov a znásobuje sa tlak na kvalitu starších. Riešenie,
ktoré spoločne hľadali Ing. Jaroslav Holeček – člen predstavenstva za
personálnu oblasť, Volkswagen Slovakia, a.s. a Dr. Vladimír Labáth, sa začalo
rysovať v priebehu roku 1998.
Výsledkom ich spolupráce bol model koučingu “z miesta”. Model novej formy
vzdelávania a poradenstva - koučingu, ktorú na Slovensku zatiaľ nikto v
tejto podobe v praxi neoveril. Na spustenie pilotného projektu koučingu bol
prizvaný odborník, Mgr. Roland
Wagner, ktorý mal skúsenosti
z oboch strán – i ako externý poradca a tréner, i ako výcvikový manažér
a manažér ľudských zdrojov /predtým v IKEA/. Externý kouč pôsobí priamo
v pracovnom prostredí 4 plné pracovné dni v týždni, v súčasnosti už druhý
rok.
Koučing v tomto chápaní možno definovať ako prístup, ktorý napomáha
riadiacemu pracovníkovi zvyšovať kvalitu jeho práce v troch základných
smeroch: pri podávaní optimálneho výkonu, skvalitňovaní medziľudského
rozmeru riadiacej práce a podpore osobného potenciálu. Z pohľadu
produktivitiy sa zameriava na permanentný stabilizovaný výkon a inovatívny
prístup k pracovnému procesu. V interpersonálnom styku koučing napomáha
porozumieť interakciám, učeniu novým zručnostiam, rozvíja manažérske
kompetencie. Z hľadiska potrieb riadiaceho pracovníka ide o otázky identifikácie
s pracovným postom a firemnou kultúrou, dimenzie osobnej spokojnosti, rozvoj
tvorivosti, uplatňovanie princípov duševnej hygieny a dôraz na kariérový vývoj
supervízorov.
Projekt externého koučingu, koučingu ”na mieste” počíta s niekoľkými
fázami. Dosiahnutie stavu, v ktorom manažéri dobrovoľne a iniciatívne navštevujú
kouča vyžaduje mnohé kroky. Bez dostatočnej informovanosti, vzájomnej dôvery
a istoty, že koučing je zmysluplnou činnosťou iste nemožno počítať s
ochotou dobrovoľne podstupovať spätnú väzbu, analýzu správania, individuálne
rozvojové programy.
Začiatky projektu boli poznačené nezvykom prijať nové veci a možno i
obavami. I keď boli pre individuálne koučovanie pripravené podmienky supervízori
sa hlásili iba sporadicky. Prínosom bolo ponúknutie výcviku v koučovaní
vlastného podriadeného, ale najväčší zlom nastal, keď kouč začal
pravidelne prichádzať na zmenové porady do montážnej haly a po porade bol
priestor na rozbor praktických problémov. Následne sa ich učili riešiť
alebo trénovali riadiace zručnosti. Táto forma, kde spolu sedí kouč a koučovaný
v prirodzenom pracovnom prostredí koučovaného sa osvedčila ako optimálna
pre celý tím supervízorov. Uvedený model posilňuje zároveň ich tímovú
prácu a dynamiku celého tímu jednej zmeny. Veľmi dobrá a účinná je tiež
kombinácia skupinového a individuálneho koučingu. Individuálny koučing je
vedený nácvikovo a poradensky a má popri bežnej forme podnikového vzdelávania
nadštandardný rozmer – individuálny prístup. Koučing je o dôvere, o vzťahu,
o trénovaní, o podpore, ale i o spätnej väzbe. A hlavne – koučing je o vôli
koučovaného chcieť na sebe niečo zmeniť.
Záver
Model koučingu “na mieste” vznikol ako reakcia na nedostatočné zužitkovanie
tréningových “ziskov” v praxi . Zábrany, resp. bariéry pri uplatňovaní
nadobudnutých zručností a poznatkov nie sú ničím novým. Koučing “z
miesta” ako dlhodobá podpora sa ukazuje ako vysoko efektívna metóda intenzívnej
práce s manažérmi všetkých úrovní. Od novembra 2000 bol úspešne
“nasadený” i na prevádzke – Lakovňa a uvažuje sa o jeho rozšírení i
na iné prevádzky. Jeho efektivitu sme sa rozhodli objektivizovať prieskumom,
ktorého realizáciu sme zadali Pedagogickej fakulte UK v Bratislave. Výsledky
prieskumu boli zverejnené 31.3.2001.
Autori
Ing. Jaroslav Holeček
PaedDr. Vladimír Labáth
Ing. Monika Pavláková
Mgr. Roland Wagner
Bratislava, 2001
*************************
Prieskum efektivity externého koučingu vo
Volkswagen Slovakia, a.s.:
"115 podriadených vypovedalo, že po
absolvovaní koučingu sa u ich nadriadených (supervízorov) zlepšil štýl
riadenia, nadriadení efektívnejšie delegujú, zmenilo sa ich správanie,
citlivejšie vnímajú potreby podriadených. Po komplexnom vyhodnotení
prieskumu možno konštatovať, že nielen supervízori, ale aj ich podriadení
vnímajú koučing pozitívne."
Zuzana Susová: Analýza externého koučingu,
máj 2001
******************************
..."od mája 2001 sme na základe úspešného
projektu a výbornej spolupráce s VOLKSWAGEN SLOVAKIA a.s. započali s externým koučingom
"z miesta" i na prevádzke "karosáreň"...
..."od roku 2005 koučujeme i supervízorov
v prevádzke BU VW Martin"...
"Za 8 rokov pôsobenia sme
previedli procesom koučingu vo VW viac, ako 500 manažérov a supervízorov".
Roland
Wagner, Otto Kovarik, externí kouči
| |
Naši klienti
|